The Effect of Financial Performance, CSR, on Firm Value Through Managerial Ownership As a Moderating Variable In Food and Beverage Companies Listed on The BEI in 2020-2022
DOI:
https://doi.org/10.59188/eduvest.v5i2.3783Keywords:
Financial Performance, Corporate Social Responsibility, Managerial Ownership, Company ValueAbstract
This study aims to find empirical evidence regarding the effect of financial performance, corporate social responsibility on firm value with managerial ownership as a moderating variable in food and beverage companies listed on the Indonesia Stock Exchange for the period 2020-2022. The number of companies used as samples is 10 companies using purposive sampling method and secondary data obtained by the Indonesia Stock Exchange. The analysis used to test is multiple linear regression analysis with Moderated Regression Analysis (MRA) using the SPSS 24.0 program. The results of this study indicate that Financial Performance proxied by Return On Assets has an effect on Firm Value proxied by Tobins'Q, Corporate Social Responsibility has no effect on Firm Value proxied by Tobins'Q. Moderating Variable Managerial Ownership has no effect on Firm Value. Moderating Variables Managerial Ownership cannot moderate or weaken Financial Performance and Corporate Social Responsibility on Company Value.
References
Alfika, S. E. D., & Azizah, N. (2020). Pengaruh Return On Assets, Net Profit Margin, Dept To Equity Ratio, Dan Corporate Social Responsibility Terhadap Nilai Perusahaan Pada Perusahaan Manufaktur Sektor Food And Beverages Yang Terdaftar Di Bursa Efek Indonesia (Bei) Periode 2015-2018. Liability, 2(1), 70–89.
Arianti, N. P. A., & Putra, P. M. J. S. (2018). Pengaruh Profitabilitas Pada Hubungan Corporate Social Responsibility & Good Corporate Governance Terhadap Nilai Perusahaan. Jurnal Ilmiah Manajemen & Akuntansi, 24(1), 20–46.
Athifah, T. (2021). Pengaruh Debt To Equity Ratio Dan Return On Asset Terhadap Price Book Value Dengan Kepemilikan Manajerial Sebagai Variabel Moderasi Maneggio : Jurnal Ilmiah Magister Manajemen Berkembangnya Ekonomi Kawasan Asean Dan Berlakunya Masyarakat Ekonomi Asean Dan. 4, 23–38.
Azhari, R. M., & Prajawati, M. I. (2022). Pengaruh Kinerja Keuangan Terhadap Nilai Perusahaan Dengan Kepemilikan Manajerial Sebagai Variabel Moderasi. Manajerial, 21(2), 189–200.
Badan Pusat Statistik Februari 2024. (N.D.). Badan Pusat Statistik. Badan Pusat Statistik.
Bajic, S., & Yurtoglu, B. (2018). Which Aspects Of Csr Predict Firm Market Value? Journal Of Capital Markets Studies, 2(1), 50–69. Https://Doi.Org/10.1108/Jcms-10-2017-0002
Dewi, L. S., & Abundanti, N. (2019). Pengaruh Profitabilitas, Likuiditas, Kepemilikan Institusional Dan Kepemilikan Manajerial Terhadap Nilai Perusahaan. E-Jurnal Manajemen Universitas Udayana, 8(10), 6099. Https://Doi.Org/10.24843/Ejmunud.2019.V08.I10.P12
Erawati, T., & Cahyaningrum, D. (2021). Pengaruh Corporate Social Responsibility (Csr) Terhadap Nilai Perusahaan Dengan Kepemilikan Manajerial Sebagai Variabel Pemoderasi. Journal Of Accounting, Finance, Taxation, And Auditing (Jafta), 2(2), 151–170. Https://Doi.Org/10.28932/Jafta.V2i2.3296
Fajriana, A., & Priantinah, D. (2016). Pengaruh Corporate Social Responsibility, Keputusan Investasi, Dan Struktur Modal Terhadap Nilai Perusahaan. Nominal, Barometer Riset Akuntansi Dan Manajemen, 5(2). Https://Doi.Org/10.21831/Nominal.V5i2.11721
Ghifari, M. N. (2021). Pengaruh Corporate Social Responsibility (Csr) Disclosure, Good Corporate Governance (Gcg), Return On Assets (Roa), Dan Leverage Terhadap Nilai Perusahaan Dengan Firm Size Sebagai Variabel Moderasi Pada Perusahaan Sektor Manufaktur Yang Terdaftar Di Bursa. 185.
Ghozali, I. (2018). Aplikasi Analisis Multivariate Dengan Program Ibm Spss 25. Badan Penerbit Universitas Diponegoro.
Hakim, L. N., Lestari, S., Widiastuti, E., & Dewi, M. K. (2020). Pengaruh Pengungkapan Corporate Social Responsibility Terhadap Nilai Perusahaan Dengan Profitabilitas Sebagai Variabel Moderasi. Jurnal Pro Bisnis, 12(2), 68–87. Https://Doi.Org/10.35671/Probisnis.V12i2.870
Harun, M. S., Hussainey, K., Mohd Kharuddin, K. A., & Farooque, O. Al. (2020). Csr Disclosure, Corporate Governance And Firm Value: A Study On Gcc Islamic Banks. International Journal Of Accounting And Information Management, 28(4), 607–638. Https://Doi.Org/10.1108/Ijaim-08-2019-0103
Kansil, L. A., Rate, P. Van, & Tulung, J. E. (2021). Analisis Pengaruh Kinerja Keuangan Terhadap Nilai Perusahaan Perbankan Yang Terdaftar Di Bursa Efek Indonesia Periode 2015-2019. Jurnal Emba, 9(3), 232–241. Https://Doi.Org/10.35794/Emba.V9i3.34665
Krisnando. (2019). Pengaruh Return On Asset Terhadap Nilai Perusahaan Dengan Kepemilikan Manajerial Sebagai Variabel Moderasi. Jurnal Stei Ekonomi, 28(01), 97–121. Https://Doi.Org/10.36406/Jemi.V28i01.262
Kusumastuti, W. F., Setiawati, E., & Bawono, A. D. B. (2017). Pengaruh Profitabilitas Dan Struktur Modal Sebagai Variabel Moderasi (Studi Pada Perusahaan Property Dan Real Estate Yang Terdaftar Di Bursa Efek Indonesia Tahun 2015- 2017). Seminar Nasional Dan The 6th Call For Syariah Paper Universitas Muhammadiyah Surakarta, 2014, 275–295.
Lestari, F., & Rahmayanti, D. (2019). Analisis Pengaruh Profitabilitas Terhadap Nilai Perusahaan Dengan Corporate Social Responsibility Sebagai Variabel Pemoderasi Pada Perusahaan Pertambangan Di Bei Tahun 2010-2014. Managament Insight: Jurnal Ilmiah Manajemen, 12(1), 24–40. Https://Doi.Org/10.33369/Insight.12.1.24-40
Lestari, W. A., Wardianto, K. B., & Harori, M. I. I. (2022). Analisis Nilai Perusahaan Yang Dipengaruhi Oleh Good Corporate Governance, Corporate Social Responsibility, Dan Leverage. Jurnal Perspektif Bisnis, 4(2), 126–137. Https://Doi.Org/10.23960/Jpb.V4i2.83
Mulyanti, K., & Nurfadhillah, M. (2021). Pengaruh Kepemilikan Manajerial Dan Pengungkapan Corporate Social Responsibility Terhadap Nilai Perusahaan Pada Perusahaan Bumn Yang Terdaftar Di Bei Untuk Tahun 2017-2019. Land Journal, 2(2), 46–60. Https://Doi.Org/10.47491/Landjournal.V2i2.1345
Mustofa, N., & Suaidah, Y. M. (2020). Pengaruh Pengungkapan Corporate Social Responsibility Csr) Terhadap Nilai Perusahaan Dengan Profitabilitas Sebagai Variabel Pemoderasi (Studi Empiris Pada Perusahaan Pertambangan Sub Sektor Batubara Yang Terdaftar Di Bursa Efek Indonesia (Bei) Periode Tah. Jurnal Cendekia Akuntansi, 1(2), 31–41.
Nurnaningsih, E., & Herawaty, V. (2019). Pengaruh Struktur Modal, Profitabilitas, Pertumbuhan Dan Kinerja Keuangan Terhadap Nilai Perusahaan Dengan Kepemilikan Manajerial Sebagai Variabel Moderasi Pada Perusahaan Manufaktur Yang Terdaftar Di Bursa Efek Indonesia Periode 2014-2018. Prosiding Seminar Nasional Cendekiawan, 2. Https://Doi.Org/10.25105/Semnas.V0i0.5831
Prena, G. Das, & Muliayawan, I. G. I. (2020). Pengaruh Kinerja Keungan Terhadap Nilai Perusahaan Dengan Pengungkapan Corporate Social Responsibility Sebagai Variabel Pemoderasi. Jurnal Wacana Ekonomi, 19(2), 131–142. Https://Doi.Org/10.25105/Jat.V4i2.4838
Putri, Z., & Budiyanto. (2018). Pengaruh Corporate Social Responsibility Terhadap Nilai Perusahaan Dengan Kepemilikan Manajerial Sebagai Variabel Moderating. Jurnal Ilmu Dan Riset Manajemen, 7(3), 361–375.
Rahmadhani, N. A., & Ardini, L. (2018). Pengaruh Tanggung Jawab Sosial Perusahaan Terhadap Nilai Perusahaan Dengan Kepemilikan Manajerial Sebagai Variabel Moderating. Jurnal Ilmu Dan Riset Akuntansi :, 7(6), 1–18.
Riati, M., Indrawati, N., & Wiguna, M. (2020). Pengaruh Profitabilitas, Corporate Social Responsibility, Dan Perencanaan Pajak Terhadap Nilai Perusahaan Dengan Kepemilikan Manajerial Sebagai Variabel Moderating. The Journal Of Taxation: Tax Center, 1(2), 101–120.
Santoso, B. T. (2021). Pengaruh Corporate Social Responsibility (Csr), Kepemilikan Institusional, Kepemilikan Manajerial, Profitabilitas Dan Struktur Modal Terhadap Nilai Perusahaan. Jurnal Arastirma, 1(2), 226. Https://Doi.Org/10.32493/Arastirma.V1i2.12361
Seok, J., Lee, Y., & Kim, B. Do. (2020). Impact Of Csr News Reports On Firm Value. Asia Pacific Journal Of Marketing And Logistics, 32(3), 644–663. Https://Doi.Org/10.1108/Apjml-06-2019-0352
Tri, A., Meha, S., Akuntansi, J., Tinggi, S., Malangkucecwara, I. E., & Hariadi, S. (2021). Pengaruh Csr Dan Kinerja Keuangan Terhadap Nilai Perusahaan Dengan Kepemilikan Manajerial Sebagai Variabel Moderating. Jurnal Pajak Dan Keuangan Negara, 2(2), 17–22. Https://Doi.Org/10.31092/Jpkn.V2i2.1119
Wati, S. P. (2021). Pengaruh Pengungkapan Csr Dan Roa ( The Influence Of Csr And Roa Disclosure On Company. Jurnal Ekonomi Mahasiswa, 1(2), 1–10.
Wulandari, N. M. I., & Wiksuana, I. G. B. (2017). Peranan Corporate Social Responsibility Dalam Memoderasi Pengaruh Profitabilitas, Leverage Dan Ukuran Perusahaan Terhadap Nilai Perusahaan. E-Jurnal Manajemen Universitas Udayana, 6(3), 1278–1311.
Yuliana, V., & Purwanto, I. A. (2023). Pengaruh Kinerja Keuangan Terhadap Nilai Perusahaan Dengan Good Corporate Governance Sebagai Variabel Moderasi (Studi Empiris Pada Perusahaan Manufaktur Yang Terdaftar Di Bursa Efek Indonesia Periode 2019-2021). Diponegoro Journal Of Accounting, 12(3), 1–15.
Yulianti, V., & Ramadhan, Y. (2022). Pengaruh Struktur Modal, Profitabilitas Dan Ukuran Perusahaan Terhadap Nilai Perusahaan. Jurnal Ilmiah Indonesia, 7(3), 1385–1399. Https://Doi.Org/Https://Doi.Org/10.36418/Syntax-Literate.V7i2.6336
Zamzamir, Z., Haron, R., & Othman, A. H. A. (2021). Hedging, Managerial Ownership And Firm Value. Journal Of Asian Business And Economic Studies, 28(4), 263–280. Https://Doi.Org/10.1108/Jabes-08-2020-0101
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Intan Devi Karimah, Yanuar Ramadhan

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.