The Role of Digital Literacy and Digital Com-Munication in Marketing Strategies on The Performance of Private Universities in Tangerang City

Authors

  • Hesti Umiyati Universitas Komputer Indonesia Bandung, Indonesia
  • Umi Narimawati Universitas Komputer Indonesia Bandung, Indonesia
  • H.M. Yani Syafei Universitas Komputer Indonesia Bandung, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.59188/eduvest.v4i12.50070

Keywords:

Digital Literacy, Digital Communication, Marketing Strategy, Private Higher Education Performance

Abstract

In the current digital era, the role of digital literacy and digital communication is becoming increasingly important for various sectors, including higher education. Higher education institutions need to adapt to developments in information and communication technology (ICT) to improve their performance and competitiveness. One way to improve higher education performance is by implementing effective marketing strategies. The aim of this research is to analyze the role of digital literacy and digital communication in marketing strategies on the performance of Private Universities (PTS) in Tangerang City. This research uses quantitative research methods. Data was collected through surveys using questionnaires and literature studies. The data that has been collected is then analyzed using a regression test using the SPSS program. The research results show that digital literacy and digital communication in marketing strategies have a positive and significant effect on the performance of private universities in Tangerang City. Increasing digital literacy and digital communication can help / PTS develop more effective marketing strategies, so that it can improve PTS performance.

References

Boestam, A. B., & Des Derivanti, A. (2022). Komunikasi digital dan perubahan sosial. Jisip (Jurnal Ilmu Sosial Dan Pendidikan), 6(4).

Fajarwati, N. K., Susilawati, E., & Wijayanto, D. R. (2022). Pemanfaatan Media Komunikasi Digital Dan Pengaruhnya Terhadap Keunggulan Bersaing Bisnis Kuliner Di Kota Serang. Bureaucracy Journal : Indonesia Journal of Law and Social-Political Governance. 2(2), 833-854.

Farhan, M. T., Eryanto, H., & Saptono, A. (2022). Pengaruh literasi digital dan orientasi kewirausahaan terhadap kinerja usaha UMKM. TRANSEKONOMIKA: Akuntansi, Bisnis Dan Keuangan, 2(6), 35-48.

Hetilaniar., Rokhman, F., & Pristiwati, R. (2023). Dari Dunia Offline Ke Online: Merangkul Literasi Digital. Pembahsi Jurnal Pembelajaran Bahasa Indonesia. 13(1), 44-54.

Palimbu, L. T. (2022). Pentingnya Pelaksanaan Strategi Pemasaran Terhadap Keunggulan Bisnis Makanan Online Di Nabire. Jurnal Sketsa. 15(1), 29-44.

Putri, V. K. M., & Gischa, S. (2021). Literasi Digital: Pengertian, Prinsip, Manfaat, Tantangan dan Contoh. https://www.kompas.com/skola/read/2021/06/15/142539669/literasi-digital-pengertian-prinsip-manfaat-tantangan-dan-contoh#google_vignette. Diakses pada 4 Juli 2024.

Rambe, D. N. S., & Aslami, N. (2021). Analisis Strategi Pemasaran Dalam Pasar Global. El-Mujtama: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(2), 213-223.

Ri’aeni, I. (2017). Strategi Komunikasi Pemasaran Digital Pada Produk Kuliner Tradisional. LUGAS Jurnal Komunikasi. 1(2), 141-149.

Rizki, M., & Mulyanti, D. (2023). Pentingnya Strategi Pemasaran Melalui Penguatan Citra Merek. Jurnal Ekonomi, Bisnis, dan Manajemen. 2(1), 240-245.

Saputra, H. T., Rif’ah, F. M., & Andrianto, B. (2023). Penerapan Digital Marketing Sebagai Strategi Pemasaran Guna Meningkatkan Daya Saing UMKM. Journal Economy Management Business and Entrepreneur. 1(1), 29-37.

Sari, Y., & Utami, N. W. (2021). Komunikasi Pemasaran Digital sebagai Tantangan Teknologi. Jurnal Mahasiswa Komunikasi. 1(1), 1-14.

Sidi, A. P., & Yogatama, A. N. (2019). Mediasi Intellectual Capital atas Pengaruh Digital Marketing Terhadap Kinerja Pemasaran. Iqtishoduna, 15(2), 129-152.

Silitonga, P. D., Waruwu, R., & Lombu, K. S. (2022). Literasi Digital untuk Meningkatkan Kualitas Pembelajaran di Sekolah Dasar Negeri 156487 Siramiramian. ULEAD: Jurnal E-Pengabdian, 72-76.

Sono, M. G., Erwin., & Muhtadi, M. A. (2023). Strategi Pemasaran Digital dalam Mendorong Keberhasilan Wirausaha di Era Digital. Jurnal Ekonomi dan Kewirausahaan West Science. 1(4), 312-324.

Supriatna, T., Juhandi, D., & Rasipan. (2022). Promosi Media Sosial dan Literasi Digital Terhadap Kinerja Pemasaran yang di Moderasi Akses Fasilitas Digital. MASTER: Jurnal Manajemen Strategik Kewirausahaan. 2(2), 167-178.

Syahfira, I., SIregar, Y. D., & Purwaningtyas, D. (2023). Hubungan Antara Lit-erasi Digital Dengan Penggunaan Media Sosial Mahasiswa Program Studi Pendidikan Agama Islam Sekolah Tinggi Agama Islam “Uisu” Pematang Siantar. Shaut Al-Maktabah : Jurnal Perpustakaan, Arsip dan Dokumentasi. 15(1), 92-102.

Syahroni, M. I. (2022). Prosedur Penelitian Kuantitatif. EJurnal Al Musthafa, 2(3), 43-56.

Widiastuti, E. J., & Indriastuti, Y. (2022). Strategi Komunikasi Pemasaran Digital @right.store Melalui Pemanfaatan Instagram Sebagai Media Komunikasi Pemasaran. Jurnal Repsentamen. 8(1), 73-83.

Downloads

Published

2024-12-24

How to Cite

Umiyati, H., Narimawati, U. ., & Syafei, H. Y. . (2024). The Role of Digital Literacy and Digital Com-Munication in Marketing Strategies on The Performance of Private Universities in Tangerang City. Eduvest - Journal of Universal Studies, 4(12), 11463–11470. https://doi.org/10.59188/eduvest.v4i12.50070